نقد برنامه های مذهبی تلویزیون

نظارت رسانه ها بر مداحی ها

نظارت رسانه ها بر مداحی ها به گزارش عطر حرم تهیه كننده برنامه «اشراق» با اشاره به اینكه ما شاخص معینی برای مداحی در رسانه نداریم، اظهار داشت: ما برای مداحی به مركزی مانند مركز موسیقی نیاز داریم تا دچار نكات انحرافی نشویم و اشعار مداحی ها كه در رسانه خوانده می شود، مناسب و در شأن سوگ امام حسین(ع) باشد.



مهدی حسین زاده در گفت وگو با ایسنا با اشاره به مشكلات برنامه سازی در تلویزیون بیان كرد: برنامه سازی رسانه ای در دوره ای كه ما زندگی می كنیم كار بسیار سختی است به علت اینكه شبكه های تلویزیونی زیادی با موضوعات مختلف در سراسر دنیا وجود دارند كه سبب می گردد بیننده و مخاطب ما را خردتر و بخشی از مخاطبان ما را هم با این شبكه ها همراه می كند.

او درباره سختی برنامه سازی معرفتی و دینی در تلویزیون اظهار نمود: در بین ژانرهای مختلف برنامه سازی، برنامه سازی دینی و معرفتی به مراتب سخت تر است؛ به علت اینكه این نوع برنامه سازی با تفكر، ایدئولوژی، نگاه، جهان بینی و اعتقادات مخاطب سر و كار دارد و به مراتب حساس تر است.

تهیه كننده برنامه «اشراق» با تاكید بر حساسیت برنامه های معرفتی و دینی خاطرنشان كرد: اگر یك نكته و حرف نادرست در كلام كارشناس یا مجری در این نوع برنامه ها وجود داشته باشد، همه زحمات تیم برنامه برای معرفت افزایی زیر سوال می رود.

او افزود: برنامه ریزان كلان سازمان در هر مناسبتی به خصوص ماه محرم برای شبكه های مختلف بسته محتوایی تعریف می كنند؛ برای مثال تعیین می كنند كه شبكه های مختلف سیما به كدام وجه نهضت عاشورا بپردازند. اما این مساله كه در فرآیند برنامه سازی چه اتفاقی می افتد كه محتوای مورد نظر برنامه ریزان محتوایی سازمان به دست نمی آید، جای بحث دارد.

حسین زاده با اشاره به اینكه برنامه سازی معرفتی (مذهبی) مانند هر ژانر برنامه سازی فراز و نشیب خویش را دارد، ادامه داد: این نوع برنامه ها به سواد كافی، دلبستگی كافی به مبحث و آشنایی برنامه ساز با افراد حوزه نیازدارد. متاسفانه در انتخاب برنامه سازان مناسبتی تلویزیون دقت كافی نمی شود و افرادی به این نوع برنامه سازی وارد می شوند كه آگاهی كامل به موضوع، كارشناسان حوزه مذهبی و نوع پردازش به مبحث را ندارند؛ ازاین رو برنامه را هم با آوا و نوای مداحی كه دقت كافی و لازم هم در محتوای آن ها وجود ندارد، پیش می برند و دم دست ترین كارشناس را برای حضور در برنامه دعوت می كنند و دلیل دیده شدن نارسایی در بعضی برنامه ها همین امر است. همكاران ما در بخش طرح و برنامه و تولیدی سازمان تلاش می كنند كه برنامه ای با محتوا و قابل استفاده برای مردم عرضه كنند اما به هر حال هر كاری مانعی هم دارد.

او ادامه داد: از منظر اجتماعی هم همواره ناهنجاری بیشتر از هنجار به چشم می خورد. برای مثال در جامعه ای كه همه درست رانندگی می كنند اما یك نفر كه لایی می كشد بیشتر به چشم می آید.

تهیه كننده برنامه «یاد خدا» با اشاره به محتوای برنامه های معرفتی و دینی، بیان كرد: من اعتقاد دارم كه هیچ موضوعی وجود ندارد كه به شكل های مختلف به آن پرداخته نشده باشد یعنی همه حرف ها زده شده است. اما مسئله ای كه مبحث برنامه را جذاب می كند نوع نگاه جدیدی است كه درون برنامه به وجود می آید.

او ادامه داد: در هیأت ها و رسانه ها درباره كربلا و مظلومیت امام حسین (ع) صحبت می گردد و با اینكه مبحث محرم ثابت است، ما می توانیم یك مبحث را از زوایای مختلف ببینیم تا هر سال در برنامه ها حرف جدیدی داشته باشیم، بدون اینكه ماهیت را تغییر دهیم.

حسین زاده درباره مبحث برنامه «اشراق» كه تهیه كنندگی آن را برعهده دارد، اظهار داشت: من تهیه كننده برنامه «اشراق» هستم كه از شبكه قرآن به روی آنتن می رود. ما در ماه محرم مبحث برنامه خویش را عقلانیت و خردورزی در نهضت عاشورا انتخاب كردیم. به نظرم توجه مردم به جنبه های عقلانی و خردورزانه عاشورا مساله جدیدی بود كه در این برنامه كار كردیم. استقبال مردم از برنامه ما خوب و دور از انتظار بود و درخواست تكرار برنامه را داشتند.

او با اشاره به اینكه زاویه نگاه و نوع پرداختن به مبحث در برنامه بسیار اهمیت دارد، اظهار داشت: اگر مبحث به شكل درستی انتخاب و كار شود، مردم با علاقه برنامه را می بینند و از آن بهره و تاثیر می گیرند.

حسین زاده با اشاره به مجالس سخنرانی كه از تلویزیون پخش می شود، بیان كرد: زمانی كه كارشناسی را به برنامه دعوت می كنیم می توانیم پیش از برنامه با آن كارشناس در اتاق فكر برنامه صحبت كنیم و به او بگوییم كه قرار است درباره این مورد در برنامه صحبت شود؛ ازاین رو بهتر است از این این زاویه وارد شویم. اما در جلسات سخنرانی امكان صحبت و مذاكره با كارشناس را نداریم به علت اینكه با یك دوربین به مجلس سخنرانی او می رویم و حرف های كارشناس را در آن مجلس ضبط می كنیم؛ ازاین رو به نظرم این برنامه ها از دقت كافی و لازم برخوردار نیستند.

او ادامه داد: سخنرانی ها هم از لحاظ كیفیت درجه بندی دارند. ما كه در مجلس سخنرانی امكان این را نداریم كه به سخنران بگوییم چگونه سخنرانی كند، آیا می توانیم مجلسی را برای ضبط برنامه انتخاب كنیم كه از نظر محتوا به فضای رسانه ای نزدیك باشد؟ ممكن است در بعضی مجالس سخنرانی حرف هایی رد وبدل شود كه صحت تاریخی، فقهی و معرفتی را نداشته باشد و پخش آن به ماجرا تبدیل می گردد.

تهیه كننده برنامه «یاد خدا» درباره ضرورت بهره گیری از كارشناسان در برنامه های معرفتی و دینی تلویزیون، تصریح كرد: در برنامه های دینی و معرفتی كه كارشناسان در آن حضور دارند، باید دقت لازم در انتخاب كارشناس بشود. اما در برنامه استودیویی دقت لازم وجود دارد اما باز هم باید بیشتر دقت كرد تا افرادی دعوت شوند كه بار محتوایی صحبت آن ها به درد مردم بخورد.

او با انتقاد از بعضی از مداحی های تلویزیون بیان كرد: متاسفانه ما شاخص معینی برای مداحی در رسانه نداریم؛ برای مثال ما در سازمان صداوسیما مركز موسیقی داریم و خوانندگانی كه می خواهند آهنگشان از تلویزیون پخش شود برای تصویب یا رد آهنگ و موسیقی خود به این مركز می آیند و اگر كار آن ها تصویب شود در دسترس برنامه سازان قرار می گیرد؛ ازاین رو ما برای مداحی هم به این نوع مركز نیاز داریم تا دچار نكات انحرافی نشویم و اشعار مداحی ها كه در رسانه خوانده می گردد مناسب و در شأن سوگ امام حسین (ع) باشد.

مهدی حسین زاده با اشاره به خصوصیت مداحانی كه برای امام حسین (ع) مداحی می كنند، اظهار داشت: كارشناسان مذهبی و مداحان باید دارای خصوصیت خاص باشند تا در برنامه و تلویزیون حضور پیدا كنند. به نظرم در این مساله هم بی دقتی می گردد و برنامه هایی از تلویزیون به روی آنتن می رود كه مناسب نیست. ازاین رو باید یك شورا و مركزی وجود داشته باشد تا نظارت كنند كه در این هیجان عاشورایی مسائلی از دست ما در نرود و به عزاداری پرشور امام حسین (ع) صدمه نزند.



 

1396/07/17
23:37:16
5.0 / 5
4730
تگهای خبر: دین , عاشورا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس