به مناسبت هفته وقف انجام شد؛

نشست مشترك میان سازمان اوقاف و دستگاه قضا

نشست مشترك میان سازمان اوقاف و دستگاه قضا به گزارش عطر حرم رئیس كل دادگستری استان تهران اظهار داشت: یك سری از موقوفات را می توانیم برای ترویج وقف، رفع صدمه دیدگی و بلایای طبیعی استفاده نماییم. از این طریق مردم بیشتر با ثمرات موقوفات آشنا می شوند و می بینند در هر جایی كه مشكلی پیش آمده، سازمان اوقاف حاضر شده است.



به گزارش عطر حرم به نقل از ایسنا، حجت الاسلام محمدزاده - مدیركل اوقاف استان تهران- شامگاه سه شنبه(۷آذر) در نشست مشتركی كه به مناسبت هفته وقف بین سازمان اوقاف استان تهران و جمعی از اهالی دستگاه قضاء و قضات استان تهران در سرداب آستان مقدس امامزاد صالح (ع) برگزار شد، با اشاره به دو ماموریت سازمان اوقاف و امور خیریه در عرصه فعالیت های قرآنی، اظهار نمود: یكی از ماموریت های سازمان اوقاف و امور خیریه برگزاری مسابقات قرآنی است كه در دو سال اخیر این مسابقات در مصلای امام خمینی(ره) با حضور باشكوه شركت كنندگان برگزار می گردد.

وی ادامه داد: ماموریت دوم سازمان اوقاف و امور خیریه با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری در عرصه تربیت ۱۰ تا ۱۵ میلیون حافظ قرآن در نظام جمهوری اسلامی ایران است كه سازمان، تربیت جمعی از این حافظان را بر عهده داشت و تابحال یك میلیون حافظ قرآن در سازمان اوقاف پرورش یافته اند. ما در سازمان به حفظ كل قرآن كریم و همینطور فعالیت های قرآنی در عرصه فضای مجازی توجه زیادی داشته ایم.

مدیركل اوقاف استان تهران در ادامه با اشاره به موقوفاتی كه در استان وجود دارد، تصریح كرد: در استان تهران ۳۳ درصد از وقف ها مربوط به عزاداری امام حسین(ع) در عرصه عزاداری و تعزیه خوانی است و نزدیك به ۷۰ درصد از درآمد موقوفات استان تهران مربوط به همین موقوفات است.

محمدزاده اظهار داشت: در سال ۹۱ دو هزار مبلغ و امسال ۲۸۰۰ مبلغ به سراسر ایران اعزام كرده ایم كه آن ها در عرصه های فرهنگی، روانشناسی، حقوقی و... فعالیت دارند، ما با تدبیر نماینده ولی فقیه در اوقاف كل كشور در حال اجرای طرح امین هستیم و این طرح را از موقوفات و رقبات بازار و مساجد شروع كرده ایم و از منظر حقوقی و قانونی نیازمند حمایت هستیم.

وی در ادامه با عرضه گزارشی از بقاع متبركه ای كه در سطح استان تهران وجود دارد، بیان كرد: ۳۱۳ بقعه در تهران وجود دارد كه ۱۱۷ بقعه نیازمند بازسازی است و در حدود ۱۴۵ میلیارد تومان هزینه برای بازسازی بقاع متبركه لازم است، در سال ۹۶ بازسازی ۴۰ بقعه را شروع كرده ایم و در آینده در صدد بازسازی سایر بقاع متبركه هستیم.

مدیركل اوقاف استان تهران تصریح كرد: طبق آخرین گزارش برای ۱۵ هزار و ۶۰۰ متر بنای بقاع متبركه، سقف سازی شده است، ما در كشور متاسفانه با مشكل سرویس بهداشتی مواجه هستیم هم از منظر نظافت و هم از نظر كمبود سرویس بهداشتی، با همت سازمان اوقاف ۳۲۵چشمه در حال احداث است و ۱۱ هزار چشمه دیگر هم در حال بازسازی است كه در كل ۵ میلیارد تومان برای بازسازی این مكان ها هزینه شده است.

محمدزاده خاطرنشان كرد: ما بحث نذورات و خیرات را در بقاع متبركه داریم كه برای این امر یك سامانه جامع بارگذاری شده است كه از این طریق فعالیت امامزادگان و عواید آنها مورد بررسی قرار گیرد. در مورد وقف های جدید هم امسال ۱۵۳ وقف جدید به ثبت رسیده است و یك نفر ۱۸۴ باب مغازه را وقف كرده كه بخشی از وقف او برای مسائل علمی، فناوری و دانش روز است كه عواید آن باید در عرصه راه اندازی اماكن علمی صرف شود.

سازمان اوقاف و امور خیریه ثمرات وقف را به مردم بگوید

غلامحسین اسماعیلی، رئیس كل دادگستری استان تهران هم در ادامه این نشست با اشاره به حدیثی از حضرت رسول اكرم(ص) اظهار داشت: ما اگر فرمول كار كردن را بلد باشیم در تایم های اندك می توانیم كارهای پرارزش زیادی انجام بدهیم. ما از سازمان اوقاف و امور خیریه این درخواست را داریم كه آنها بر حفظ موقوفات اهتمام بورزند و اگر نقد یا احتمالاً احقاق حقوق قانونی وجود دارد آن را به ما بگویند و اگر در جایی نیازمند تجدیدنظر در قانون هستیم ما برای این امر و حل وفصل این مشكل آماده ایم. اما از سازمان اوقاف می خواهیم كه خود در عرصه فعالیت های وقفی اقدام كند و كمترین زمان را برای حل وفصل موضوعی به مراجع قضایی اختصاص بدهند.

وی تصریح كرد: امیدواریم كه در سال های آینده تعداد پرونده هایی كه از سازمان اوقاف در امور قضایی است كمتر از این ها باشد. وقف مهمترین كار است كه مردم باید با آثار و بركات آن به صورت عینی و ملموس آشنا شوند.

رئیس كل دادگستری استان تهران ادامه داد: یك سری از موقوفات را می توانیم برای ترویج وقف، رفع صدمه دیدگی و بلایای طبیعی كه در كشور رخ می دهد استفاده نماییم. از این طریق مردم بیشتر با ثمرات موقوفات آشنا می شوند و آن ها می بینند در هر جایی كه مشكلی پیش آمده، سازمان اوقاف و امور خیریه حاضر شده است و این خود می تواند در عرصه فعالیت های وقف اثرگذار باشد حتی در جاهایی می تواند قوی تر از هلال احمر عمل كند.

اسماعیلی تصریح كرد: اوقاف بعنوان یك فرهنگ باید برای مردم بازگو شود و ما باید واسطه خیر بین مردم و نیازمندان باشیم. در عرصه ی مشكلاتی كه در بعضی پرونده های سازمان اوقاف و امور خیریه و سایر مردم یا نهادها وجود دارد، ما همواره در صدد این هستیم كه حقی از مردم ضایع نشود. مثلا یك ملك بزرگ موقوفه كه بخشی از آن را خیابان، بخشی را فضای سبز و بخشی دیگر را خانه های مسكونی مردم تشكیل می دهد، نمی توانیم تخریب كنیم چراكه ما در صدد این هستیم كه اگر قرار است موقوفات به حق و حقوق خود برسند، مردم هم باید از حق و حقوق خود بهره ببرند. ما آماده همكاری در مورد موضوعات روز هستیم. بعضی از مسائل در عرصه فعالیت های اوقاف هر ۱۰۰ سال یك بار نیازمند یك قانون است اما درباره مسائل روز هر چیزی كه نیازمند همكاری باشد ما حاضر به عرضه خدمات هستیم.



 

1396/09/08
22:13:04
5.0 / 5
4644
تگهای خبر: اسلام , امام , فرهنگ , قرآن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس