آیت الله مدرسی:

خدا ظالم نیست و عقوبت آخرت نتیجه اعمال دنیای ماست

خدا ظالم نیست و عقوبت آخرت نتیجه اعمال دنیای ماست عطر حرم: آیت الله محمدتقی مدرسی در آخرین جلسه تفسیر خود در ماه رمضان اظهار داشت: سرنوشت اخروی انسانها، نتیجه عمل خود آنها بوده و خدا به كسی ظلم و ستم نمی نماید.


به گزارش عطر حرم به نقل از مهر، آیت الله سیدمحمدتقی مدرسی از مراجع تقلید شیعیان در کربلای معلی، در آخرین جلسه تفسیر سوره مبارکه ابراهیم طی سخنانی که به صورت مجازی از کربلا پخش گردید، به تفسیر آیات پایانی این سوره پرداخت و با اعلان اینکه اعمال انسان برای همیشه در نزد خداوند باقی و ثبت و ضبط است، اظهار داشت: آنچه از آیات و روایات به دست ما می آید این است که اعمال انسان برای همیشه باقی است و نه فقط اعمال بلکه اقوال او و همین طور پندارهای او و هر چه از انسان صادر می شود، چه در دلش باشد و یا از دهان و زبانش بیرون رود و یا از دست و پا و جوارح او صورت گرفته باشد، همه اینها برای همیشه باقی است و در یک افقی موجود است. وی افزود: شاید از نظر فیزیک امروز این مطب ثابت شده باشد که هیچ موجودی به عدم مبدل نمی گردد ولی تغییر هیبت می دهد، ظاهرش عوض می شود اما حقیقتش می ماند. مثلاً در یک جایی دیدید که دودی در آسمان صاعد است، این دود در حقیقت زغال بوده و زغال تخته بوده و تخته در حقیقت از نباتات بوده و نباتات هم یک روزی آب و گل و اشعه خورشید بوده است و اینها تغییر هیبت داده اند، اما حقیقت اصلی آنها باقی است. شاید یک روز از نظر پیشرفت علمی بشر به جایی برسید که شاید بتوانید برخی از این گفتارهای خودرا برگرداند، ولی اینها همه پیش خدا ثبت و ضبط و برای همیشه باقی است. تقسیم حقایق و اعمال به دو نوع ناری و نوری مؤلف تفسیر هدایت تقسیم اعمال انسان را به نوع ناری و نوری دانست و اظهار نمود: این حقایق و اعمال انسان ها که پیش خدا برای همیشه ثبت شده است، به دو نوع ناری و نوری تقسیم می شوند. یک نوع این اعمال به مار و زهر و آتش تبدیل می شود و یک نوع دیگر به نعمت های الهی تبدیل می شود. وی افزود: حالا فرق این دو عمل که در روز قیامت یکی به نعیم و دیگری به آتش تبدیل می شود، در چیست؟ فرق آنها فقط در نیت است. این عمل را که انجام دادید، هدف شما از این عمل چه بوده و در چه راهی و با چه نیتی حرکت کردید؟ وقتی نیت برای خدا و ارزش هایی که خدا امر کرده باشد، این نیت سرانجام آن رسیدن به نعمت های الهی و بهشت است، اما وقتی نیت این عمل اذیت مردم، گناه و ریا باشد، ثمره اش آتش است. این مرجع عالیقدر شیعیان اظهار نمود: پس این دو حقیقت یک حقیت بسیار اساسی است. شاید برخی فکر کنند عمل در ظاهر محو شده ولی در حقیقت این عمل موجود و ماندنی است. امروز به وسیله دوربین های عکاسی و فیلمبرداری یک صحنه هایی را ضبط می کنید و این صحنه همیشه ضبط و حفظ شده است ولی آن حقیقت یک چیز دیگری است. وی ادامه داد: حقیقت دوم اینکه این اعمال دو نوع است که برخی مبدل به آتش و برخی به مبدل به نور می شود. این مساله در آیات قرآن خیلی با دقت با لطائفی بیان شده است. گاهی وقت ها خصوصاً در آن مقطع زمانی برخی از مطالب همه فهم نبود، بدین جهت قرآن اشاره هایی کرده که باتوجه به پیشرفت های علمی و یا با اشاره اولیا الله خداوند کاری نموده که مردم بتوانند این مطالب را درک کنند. آیات پایانی این سوره مبارکه در ارتباط با همین موضوع است. بهشت و جهنم ثمره اعمال دنیوی انسان ها آیت الله مدرسی بهشت و جهنم را ثمره اعمال دنیوی انسان دانست و اظهار داشت: در آیات قبل خدا فرمود ظالمان در روز قیامت همه غل و زنجیر شده و به هم متصل هستند و پیراهنی نیز به تن آنها است که قابل اشتعال است و آتش سر و صورت آنها را می سوزاند. این وضعیت برای انسان سوال انگیز است که چرا اینها به این وضعیت هستند؟ در آیات مورد بحث این جلسه خداوند می فرماید: «لِیَجْزِیَ اللَّهُ کُلَّ نَفْسٍ مَا کَسَبَتْ إِنَّ اللَّهَ سَرِیعُ الْحِسَابِ» (آیه ۵۱ سوره ابراهیم) این وضعت را خودشان برای خود به وجود آورده اند و این وضع ثمره اعمال خود آنها است. وی افزود: اعمال ناری آنها سبب شده که حالا در آتش و در غل و زنجیر باشند، این جزای اعمال خود انسان است که خدا سبحان و تعالی هر انسانی را جزا بدهد به آنچه که آن نفس خودشان برای خودشان کسب کرده است. در این آیه نفرموده «به ما کسبت» بلکه فرموده «مَا کَسَبَتْ» یعنی کردار و گفتار خودشان و اینها پندار و تصورات خودشان است که الان به خودشان برگشته است. این مرجع عالیقدر شیعیان بیان کرد: هنر این است که آن کارهایی را که کرده اید را محو کنید. این که ما ناله می زنیم و استغفار می نماییم که خدا گناهان ما را محو کند، این یک کار خیلی عظیمی است که یک مسلمان کاری کند که گناهانی که کرده و در افقی که موجود است را از بین ببرد، و بلکه بهتر از این نسبت به مؤمنین سیئات را به حسنات تبدیل کند. وی افزود: وقتی نسبت به گناهان گذشته استغفار و توبه نمودید و آنرا جبران کردید، در روز قیامت می بینید که سیئاتی که انجام داده اید و پشیمان شده و بعد دعا و استغفار کرده اید، آن سیئه مبدل به حسنه می شود و این کار خدا است که بدی را به خوبی تبدیل می کند. سریع الحساب بودن خداوند آیت الله مدرسی با اشاره به سریع الحساب بودن خداوند، اظهار داشت: در آخر این آیه خداوند می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ سَرِیعُ الْحِسَابِ» مردم می گویند چطور اعمال میلیاردها بشر به خودشان بر می گردد؟ در صورتیکه برای خدا کاری ندارد و خدا سریع الحساب است که در یک چشم باز کردن و حتی کمتر از آن حساب همه بشر را رسیدگی می کند و به حساب همه بشر می رسد. البته ما دو حساب داریم که یک حساب انسان را خداوند مستقیماً حسابرسی می کند. و یک حساب دیگر هم که مراتبی است که آنجا میزان و شهود و اینها است، که یک بحث دیگری است. وی ادامه داد: یک دفعه انسان می بیند که این همه کار کرده است و همه این کارها را به او نشان می دهند. حالا در دنیا با دوربین مدار بسته صحنه هایی را ثبت می کنند، مثلاً برخی دزدها به مکانی می روند و دزدی می کنند و اتفاقاً آنجا یک دوربین مدار بسته بوده و از آنها فیلم گرفته است و وقتی آن فیلم را به آنها نشان می دهند، خودشان هم تعجب می کند! اما در قیامت حقیقت است و خود عمل را نشان انسان می دهند. خدا ظالم نیست و عقوبت آخرت نتیجه اعمال دنیا مؤلف تفسیر هدایت بیان کرد: خدا به کسی ظلم نمی کند! قرآن هم می فرماید: «وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا ۗ وَلَا یَظْلِمُ رَبُّکَ أَحَدًا» آیه ۴۹ سوره کهف: و در آن کتاب همه اعمال خودرا حاضر بینند و خدا به هیچ کس ستم نخواهد کرد. این سرنوشت نتیجه عمل خود آنها بوده و خدا به کسی ظلم و ستم نمی نماید. همین طور در آیه ای دیگر از قرآن آمده است: «وَأَنَّ اللَّهَ لَیْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِیدِ» آیه ۵۱ سوره انفال: و خداوند نسبت به بندگانش، هیچ گاه ستم روا نمی دارد. خدا ظالم نیست، این عقوبت ها ثمره کارهای خودشان است که توبه نکردند، پشیمان نشدند، شفیع نداشتند و به خدا متوسل نشدند، حالا این اعمال گناه آلود آنها به خودشان برگشته است. وی افزود: در این آیه پایانی این سوره چهار حقیقت بیان شده که اول «هَذَا بَلَاغٌ لِلنَّاسِ» یکی تبلیغ است، یعنی این بیان حقایق است که دیگر کسی نگوید من نمی دانستم و نمی فهمیدم، دوم «وَلِیُنْذَرُوا بِهِ» آگهی است و سوم «وَلِیَعْلَمُوا أَنَّمَا هُوَ إِلَهٌ وَاحِدٌ» به حقیقت عبودیت و وحدانیت خدا برسد، و چهارم «وَلِیَذَّکَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ» پند برای صاحبان خرد است. تأکید به معرفت خدا در آغاز و اختتام سوره ابراهیم آیت الله مدرسی در آخر اظهار داشت: در این ماه مبارک رمضان در این سوره مبارکه تدبر نمودیم که در آیات نخست این سوره در آیه دوم خداوند می فرماید: «اللَّهِ الَّذِی لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ ۗ وَوَیْلٌ لِلْکَافِرِینَ مِنْ عَذَابٍ شَدِیدٍ» آیه ۲ سوره ابراهیم: خدایی که آنچه در آسمان ها و زمین است، در سیطره مالکیّت و فرمانروایی اوست؛ و وای بر کافران از عذابی سخت. تمام معارف منتهی الیه آن معرفت خدا است، اساس آن و کلمه طیبه همین معرفت خدا است که آیه پایانی این سوره هم اشاره به همین حقیقت دارد.


منبع:

1399/03/05
13:55:01
5.0 / 5
3100
تگهای خبر: دین , قرآن , گل , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس