مدرس حوزه علوم قرانی:

سطحی نگری آفت آموزش های قرآنی است

سطحی نگری آفت آموزش های قرآنی است به گزارش عطر حرم یزدـ مدرس حوزه علوم قرآنی یکی از آفت های آموزش های قرآنی را سطحی نگری دانست و اظهار داشت: استفاده از یک کتاب برای آموزش همه گروه های سنی اصولی نیست.



سیدحسین میرتقی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اشکالاتی که در حوزه آموزش قرائت قرآن وجود دارد، سطحی نگری و ساده اندیشی است، گفت: دراین حوزه به مباحثی که در رابطه با آموزش خواندن است چندان توجهی نشده و البته یکی دیگر از کمبودها دراین حوزه از آموزش قرآن این است که باتوجه به مخاطبان مختلف آن، سطوح دقیقی برای این آموزش در نظر گرفته نمی گردد.
وی بیان کرد: به همین دلیل مشاهده می نماییم که از یک کتاب برای همه گروه های سنی استفاده می شود و این نوع آموزش اصولی نیست.
میرتقی عنوان کرد: برای رفع چنین کمبودهای اساسی در این عرصه از آموزش قرآن کریم، از سال ۱۳۷۴ به لطف و یاری خداوند متعال، بررسی و تالیف کتاب دراین زمینه را شروع کردم.
عضو کمیته ارزیابی کارهای مدارس قرآنی و مراکز دارالقرآن افزود: در زمینه آموزش روخوانی قرآن باتوجه به مخاطبان مختلف آن، معتقدم پنج سطح آموزشی باید در نظر گرفت که برای این پنج سطح، چهار جلد کتاب تالیف کردم.
وی اضافه کرد: این تالیفات شامل آموزش قرآن سطح یک دانش آموزی ویژه دانش آموزان پایه دوم ابتدایی، سطح دو دانش آموزی ویژه دانش آموزان پایه سوم ابتدایی، سطح سه دانش آموزی ویژه دانش آموزان پایه چهارم تا ششم ابتدایی و کتابی با عنوان آشنایی با خط قران کریم سطح یک ویژه دانش آموزان دوره های اول و دوم متوسطه و دانشجویان، به جز دانشجویان رشته های زبان و ادبیات عرب و الهیات و معارف اسلامی است.
میرتقی افزود: بزرگسالانی هم که تحصیلات آنان بالاتر از آخر دوره راهنمایی است نیز مخاطب کتاب سطح یک ویژه دانش آموزان دوره های اول و دوم متوسطه هستند که این مخاطبان نیز به دو گروه یک و دو تقسیم شده اند.
این مدرس علوم قرآنی تصریح کرد: برخی مطالب کتاب مربوط به هر دو گروه و بعضی مطالب ویژه گروه دو است و سطح دو این کتاب هم ویژه معلمان، مربیان و تمام دست اندرکاران امر آموزش قرآن است و کتابی هم با عنوان تجوید و آواشناسی تالیف شده ضمن اینکه آموزش قرآنی هم ویژه کودکان نیز تالیف شده که در نوبت ۱۷ تجدید چاپ است.
میرتقی اشاره کرد: با توجه تجربیاتم در امر آموزش به معلمان و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در رشته علوم تربیتی، معتقدم برای ارتقای کیفی امر آموزش قرآن و موفقیت هر چه بیشتر معلمان و نیز دانشجویان دانشگاه فرهنگیان دراین زمینه باید اتاق فکر و یا کارگروهی ویژه با حضور کارشناسان مربوط از اداره کل آموزش و پرورش استان، صاحب نظران، نمایندگانی از اساتید درس آموزش قرآن دانشگاه فرهنگیان و مدرسان دوره های ضمن خدمت و معلمان با تجربه تشکیل گردد و با بررسی لطمه ها و مشکلات موجود، ضمن فراهم کردن فضایی که امکان ارائه و بررسی دقیق همه طرح ها و نظرات فراهم گردد، برنامه ریزی مناسب کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت برای ارتقای کیفی آموزش قرآن صورت گیرد و تصمیمات لازم برای اجرای هرجه بهتر برنامه ریزی انجام شده اتخاذ شود.
وی با اعلان اینکه تعداد واحد درسی و منبع آموزشی دانشگاه فرهنگیان کفایت نمی کند، اشاره کرد: برای کسب صلاحیت ها و توانمندی های لازم برای آموزش مطلوب تر درس آموزش قرآن، لازم است دراین زمینه اصلاحاتی انجام گیرد.
میرتقی افزود: در استان یزد در دوره های قبل مدارس قرآنی راه اندازی شده و الان ۲۴ مدرسه قرآنی در یزد فعال است که با استقبال مردم نیز مواجه گشته اند و امیدواریم با برنامه ریزی های کارگروه پژوهش و آموزش ویژه این مدارس، شاهد ارتقای کارهای قرآنی این مدارس باشیم.


منبع:

1400/02/10
13:37:49
5.0 / 5
460
تگهای خبر: آموزش , اسلام , اسلامی , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس