نقد عملكرد رسانه ها در شناسایی اربعین به دنیا

درسی که یک خبرنگار از عاشورا می آموزد

درسی که یک خبرنگار از عاشورا می آموزد به گزارش عطر حرم، یک استاد حوزه و دانشگاه درباره ی ی عملکرد رسانه های ایران در قبال تجمع اربعین حسینی، معتقد می باشد که رسانه های ما در زمینه اربعین و معرفی آن، کم کاری های جدی دارند و می گوید: هنوز نتوانستیم اربعین را به دنیا را معرفی نماییم.


یحیی جهانگیری ـ استاد حوزه و دانشگاه ـ در گفت و گویی با ایسنا درباره ی عملکرد رسانه های ایران در قبال تجمع عظیم اربعین حسینی، اظهار داشت: در ارتباط با بازخورد رسانه های ما، طبق پژوهش هایی هم که بتازگی در ایران انجام شده، متاسفانه تولید محتوا مقابل اربعین در رسانه های اجتماعی توسط جریان های معاند بیش از جریان های ما بوده است؛ این یعنی این که ما هنوز نتوانسته ایم آنطور که باید در زمینه اربعین اثرگذار جدی باشیم.
رسانه های ما در زمینه اربعین کم کاری های جدی دارند
ایشان سپس با اعتقاد بر این که رسانه های ما در زمینه اربعین و معرفی آن کم کاری های جدی دارند، اظهار داشت: اربعین خود رسانه ای بود در دنیایی که جریان هایی می خواستند شیعه فوبیا و اسلام فوبیا را رقم بزنند و خود اربعین به عنوان یک رویداد این فوبیا را شکست. اما چیزی که هست هنوز آن چهره که باید از اربعین برای دنیا معرفی شود، آن حقیقت معارف حسینی به دنیا معرفی شود، اتفاق نیافتاده است. ما در معرفی اربعین به یک جهاد نیاز داریم و مستلزم جهاد رسانه ای برای اربعین هستیم. این بدان معنا نیست که اربعین خود رسانه نیست، اربعین خود، رسانه ما بود و توانست آن هژمونی فوبیایی که مقابل ما رقم می خورد را بشکند، اما این که هنوز در معرفی خود اربعین چه اتفاقی در دنیا رقم می خورد، باید اظهار داشت که هنوز نتوانستیم آنطور که باید و شاید آنرا معرفی نماییم.
این اجتماع بزرگ صلح آمیزترین اجتماع جهانی است
این استاد دانشگاه و حوزه بیان کرد: یکی از اتفاقاتی که در اربعین رقم می خورد، فرهنگ بخشش است. شاید طرف چیزی نداشته باشد ولی همان اندک را می بخشد و با افتخار می بخشد. در دنیای کاپیتالیسم و سرمایه داری که همه برای منافع شخصی خودشان نبرد می کنند، ما بیاییم فرهنگ بخشیدن را یاد بدهیم. اینها مفاهیمی است که در دنیای قرن ۲۱ اتفاق می افتد. در همین عراق جنگ و ناامنی می شود، ولی همین که نام اربعین می آید یک اجتماع بزرگ اتفاق می افتد و این اجتماع بزرگ صلح آمیزترین اجتماع جهانی است. امروز درد دنیا درد خشونت و یافتن صلح است. ما صلح را فقط از نهادهای دولتی می خواهیم و این صلح همزیستی، برادری و کنار هم بودن است که در اربعین اتفاق می افتد چیزی که به دنیای امروز باید معرفی نماییم.


مزیت دست اول بودن در روایت ها
این استاد دانشگاه درباره ی ی پیام عملکرد حضرت زینب (س) برای خبرنگاران در واقعه عاشورا تاکید می کند: پیام عملکرد حضرت زینب (س) برای خبرنگاران، درس نیست بلکه الگو، معیار و متدولوژی است.
ایشان سپس درباره ی ی پیام عملکرد حضرت زینب (س) برای خبرنگاران در واقعه عاشورا اینچنین اظهار داشت: یکی از خاصیت های مهم در بحث خبر این است که ما دست اول روایت باشیم و سرعت داشته باشیم. یکی از علل شهادت امام حسین(ع) این بود که دشمن روایت دیگری داشت، دشمن امام حسین (ع) را خارجی می دانست، امام حسین(ع) را به عنوان کسی که از اسلام خارج شده معرفی کرده بود. حضرت زینب(س) دید که چقدر روایت و خبررسانی متفاوت می تواند حتی فضا را مقابل فرزند پیامبر تغییر دهد اینجا بود که حضرت زینب بلافاصله وقتی که دید قصه اینطور رقم خورده آغاز کرد و ما می بینیم از ظهر عاشورا روایتش را شروع می کند و شروع می کند بگوید آنچه که شما می پندارید نیست و چقدر جالب می بینیم که فضا را هم در کاخ یزید در شام و هم در کاخ عبیدالله ابن زیاد در کوفه تغییر می دهد.
الگوگیری خبرنگاران از حضرت زینب (س)
جهانگیری درباره ی ی الگوگیری خبرنگاران از حضرت زینب (س) برای بیان حقایق و ابتکار عمل اظهار داشت: یکی از درس هایی جدی حضرت زینب(س) دست اول و سرعت عمل در روایت است که رسانه های ما بطور معمول در این عرصه عقب هستند. اگر حضرت زینب(س) روایتش را شروع نمی کرد، شاید اتفاقات دیگری رقم می خورد و اتفاقی که مطلوب بود نمی افتاد. ولی ایشان زود آغاز به روایت فوری و دست اول کردند و این درس بزرگی است که ما از ایشان می آموزیم. متاسفانه در رویدادهای خبری گاه شبکه های فارسی زبان معاند پیشی می گیرند و رسانه های ما تازه شروع می کنند و می گویند نه آن نیست.
عملکرد حضرت زینب (س) برای خبرنگاران فقط درس نیست
جهانگیری با اعلان اینکه پیام عملکرد حضرت زینب (س) برای خبرنگاران فقط درس نیست بلکه الگو و معیار و متدولوژی است، عنوان کرد: بنا بر این حضرت زینب(س) می بینند، بیش از این که واقعیت ها مسئله باشد، روایت ها مسئله است. حضرت زینب (س) می بینند که بسیاری از افرادی که امام حسین(ع) را قبول دارند، گرفتار شست و شوی مغزی می شوند، می بینند که روایت مسئله جدی است. حضرت زینب عاشورا را در کنار این که دعوای حسین(ع) و یزید می داند، دعوای دو روایت می داند؛ یک روایت فیکی که دشمن از امام حسین (ع) ساخته بود و یکی روایت درستی که باید معرفی می شد و معرفی نشده بود. حضرت زینب می بیند که اگر این تبیین و روایت زودتر شروع می شد شاید قصه ی امام حسین (ع) به اینجا نمی رسید که مسلمانان با امام اینطور برخورد کنند.
از هژمونی جریان رسانه ای پرقدرت نبازید
این استاد دانشگاه در آخر درباره ی درس های دیگری که از حضرت زینب (س) می آموزیم، اظهار داشت: درس دیگر این است که از هژمونی رسانه ای دشمن، هژمونی جریان رسانه ای پرقدرت نبازید. درست است که کاخ و کوفه در دست آنها بود و چندین مدت فضا را تغییر داده بودند، اما حضرت زینب (س) نمی گوید که من باید ببازم، اتفاقا با یک کنشگری جدی و درست، فضا را تغییر می دهد. در دنیای امروز هم در فضای رسانه ای ما می بینیم که دنیای رسانه دست چه کسانی است و صدای مظلومان و حقیقت طلبان عالم به گوش جهان نمی رسد. حضرت زینب(س) به ما یاد می دهد که نباید منفعل عمل کرد بلکه باید کنشگر و جدی وارد عمل شد.




منبع:

1401/06/26
10:40:09
5.0 / 5
221
تگهای خبر: اربعین , اسلام , امام , پیامبر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس