آموزش و پرورش سنتی معنا را قیچی می کند

آموزش و پرورش سنتی معنا را قیچی می کند به گزارش عطر حرم، سیدنورالدین محمودی اظهار داشت: مشکل آموزش و پرورش سنتی این بود که معنا را قیچی کرده بود فبک اما تلاشی برای بخشیدن قدرت اندیشیدن به کودک است.



به گزارش عطر حرم به نقل از مهر، دومین پیش نشست، دومین همایش ملی فلسفه برای خردسالان و نوجوانان با عنوان «فلسفه ورزی با کودکان، مسیر خلاق اندیشیدن» با حضور افضل السادات حسینی استاد دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران، دکتر مرضیه عالی استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی سعید ناجی گروه فلسفه علم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و سیدنورالدین محمودی عضو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار گردید.
محمودی در مقدمه سخنانش فلسفه ورزی را «زیستن با پرسش» خواند و تاکید کرد: فیلسوفان همیشه بدنبال پرسش های بنیادین بوده اند؛ سقراط نیز با پرسش گری شروع می کرد. در حقیقت، از قدیم فیلسوف کسی نیست که همه چیز را بداند، بلکه کسی است که می داند تردید کند.
وی اضافه کرد: این تردید باید در خردسالان تقویت شود، چونکه راه پرسش را هموار می کند و خلاقیت را شروع می نماید؛ خلاقیت زمانی شکل می گیرد که از مسیرهای آشنا خارج شویم و عادت های ذهنی را به چالش بکشیم. در فلسفه برای خردسالان (فبک)، ایده ها نه تنها در فضای دایره ای و از راه ارتباط چشمی تولید می شوند، بلکه فراتر از تولید ایده، به «تولید معنا» منجر می گردند، چونکه معنا در پروسه خلق شکل می گیرد.
محمودی افزود: وقتی محرکی به خردسالان ارایه می دهیم، آنگاه است که سوالات جالب و شگفت انگیزی در ذهن آنها شکل می گیرد و از این طریق مهارت هایی چون استدلال ورزی، گوش دادن فعال و فرضیه سازی تمرین می شود. این پروسه در واقع «جستجوی معنا» است که کودک را به کاشفی بارور مبدل می کند.
وی با انتقاد از این که مشکل آموزش وپرورش سنتی این بود که معنا را قیچی کرده بود اظهار داشت: در صورتیکه از فضای گفتگو و استدلال، معنا خلق می شود و به معرفت و کشف حقیقت می انجامد. فبک در واقع تلاشی است برای بخشیدن «قدرت اندیشیدن» به کودک.
افضل السادات حسینی نیز در ادامه به ارتباط تنگاتنگ میان فبک و تفکر خلاق اشاره نمود و اظهار داشت: فلسفه برای خردسالان قدمی خیلی مهم در تعلیم و تربیت است، چونکه کمک می نماید تا نگاهی کاوشگرانه و زمینه ای برای رشد شخصیت کودک برقرار شود.
وی ضمن اشاره به این که «شکل گیری پرسشگری از نیازهای مهم خردسالان است بر تمرکز بر پرسشگری و ایجاد حس «چرایی» درباره ی مسایل مختلف تاکید کرد و پرسشگری های مبتنی بر حواس پنجگانه را نمونه ای از این رویکرد دانست.
حسینی همین طور اشاره کرد: در مناطق محروم ایران، کلاس های تفکر محور با وجود آموزگاران آگاه برگزار می گردد و ما می توانیم زمینه ساز تحولی عمیق باشیم، اگر توجه خودرا به فلسفه ورزی معطوف نماییم و خلاقیت را در قلب آموزش قرار دهیم.
عالی نیز در بخش دیگری از نشست، خلاقیت را از منظر روان شناختی مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: خلاقیت قابلیتی است که نیازمند پرداخت بیشتری دارد. باید بپذیریم که خلاقیت هزینه دارد و باید نسبت به آن توجه جدی داشت. امکان دارد این خلاقیت در داخل یک ایدئولوژی جای نگیرد و اگر قرار بر تقلیل آن باشد، تنها در فرم و ظاهر باقی خواهد ماند.» وی افزود: خلاقیت به عنوان یک مفهوم باید در نظام ارزشیابی و آموزشی ما جایگاه واقعی پیدا کند. جذب ایده در بین نخبگان و جذب خودِ نخبگان به این مسیر صورت گیرد تا خودشان الگوهای این تحول باشند.
در پایان، ناجی با تکیه بر این که «ما همه مسئولیم که برای خردسالان کاری انجام دهیم» بیان کرد: اگر کشوری بخواهد توسعه یابد، از علوم انسانی خود رشد خواهدنمود و وضعیت بهتری پیدا خواهدنمود. امروز فاجعه بزرگی در مدارس ما رخ می دهد و متاسفانه روزبه روز بدتر می شود.
وی ضمن اشاره به این که سوال معصومانه ترین ابزاری است که حتی خانواده را می تواند تغییر دهد، اضافه کرد: به مقاومت هایی در مقابل فلسفه برای خردسالان وجود داشت و بعضی می گویند تسهیل گری در فبک مبنای نظری ندارد، در صورتیکه این مبانی به شکل متقن در کتاب ها آمده است.

منبع:

1404/08/20
10:50:58
5.0 / 5
25
تگهای خبر: آموزش , دانش , دكتر , دین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان عطرحرم در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس
عطرحرم، پلی بین احساسات و خاطرات، پلی بین شما و دنیای رایحه ها