یا سی ویكمین كنفرانس وحدت اسلامی یا

رویكرد انتقادی به غرب، راه حركت به سمت تمدن اسلامی

رویكرد انتقادی به غرب، راه حركت به سمت تمدن اسلامی عطر حرم: «منطقه اسلامی ما تفاوت خیلی از حیث فرهنگ با دیگر مناطق دنیا دارد كه اگر به آن توجه نكنیم، بازگشت ما به ذات اسلامی مان با مشكل روبرو خواهد شد. »


به گزارش عطر حرم به نقل از ایسنا، در سومین روز برگزاری سی ویكمین كنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران، نشست اتحادیه جهانی زنان مسلمان با حضور بانوان فعال در عرصه تقریب برگزار گردید.
در ابتدای این نشست «قدیر جمال»، رئیس اتحادیه جهانی زنان مسلمان با اشاره به اینكه احیای تمدن به معنای این نیست كه تمدن اسلامی قدیمی شده اظهار داشت: از مسائل اساسی كه میان دانشمندان مطرح است، "مسئله‌ی بازگشت به هویت خود" است، پس باید در این مسیر نقش خویش را تعیین كنیم و باید خودمان را بروز كنیم تا به این تمدن بسیار عالی برسیم.
وی اظهار نمود: اهل فكر باید نقد شدیدی نسبت به تمدن غربی داشته باشند. بازگشت به خود منجر به بازگشت به فطرت اسلامی می گردد و برای اثبات خود، كافی است مانند بزرگان مان از شرق و غرب جدا شده و مستقل باشیم.
وی بیان كرد: منطقه اسلامی ما تفاوت خیلی از حیث فرهنگ با دیگر مناطق دنیا دارد كه اگر به آن توجه نكنیم، بازگشت ما به ذات اسلامی مان با مشكل روبرو خواهد شد.
پاسخگویی به شبهات علیه زنان ازسوی اندیشمندان اسلامی
«طوبی كرمانی» (نایب رئیس كمیسیون) در بخش دیگری از این نشست اظهار نمود: یكی از مسائلی كه به ما انگیزه می دهد این است كه توانستیم در كشورهای اسلامی و غیراسلامی میلاد حضرت زهرا (س) را روز زن و روز خانواده تعیین كنیم.
وی اظهار داشت: هر سال به مناسبت میلاد حضرت زهرا (س) حدود ۲۶ برنامه در كشورهای مختلف برگزار می گردد كه همه به درخواست مردم خود آن كشورهاست. كشورها و شهرهایی مانند عراق، سوریه ساحل عاج، كشمیر، هندوستان، انگلستان، كویت، بحرین و افغانستان همچون این كشورها هستند.
«كرمانی» در ادامه اظهار داشت: اتحادیه بانوان مسلمان در كشورهایی مانند عراق و كویت نمایندگی دارد و تونس هم درخواست تولید نمایندگی را از ما دارد.
وی همینطور به بعضی از برنامه هایی كه توسط این اتحادیه اجرا شده است اشاره كرد و اظهار داشت: كنگره ای در دانشگاه الزهرا (س) و شب شعر فاطمی و كارگاه آموزشی "زن و خانواده در اسلام و جوامع اسلامی" در لبنان همچون این برنامه ها بوده است.
مشاور دبیركل مجمع تقریب در امور بانوان با تاكید بر پاسخگویی نسبت به شبهاتی كه علیه بانوان مطرح است، اظهار داشت: امیدواریم در فرصت نزدیك، همه شبهاتی كه در جامعه بین المللی علیه زن و خانواده در اسلام وجود دارد با اجماع نظری شیعه و سنی پاسخ داده شود.
وی اضافه كرد: مسئله دیگر، بررسی هویت زن از نگاه هنر است كه همایش آن در ایران برگزار گردید و قصد داریم در دیگر كشورهای دیگر هم آن را برگزار كرده و از بانوان هنرمند اسلامی تقدیر كنیم. همینطور در تلاشیم كه نمایشگاه و كارگاه مد اسلامی را اسفندماه در اهواز برگزار كنیم.
خانواده ی صالح، معیار تعیین زندگیِ سعادتمندانه
دكتر عفت شریعتی، رئیس امور بانوان مجمع تقریب مذاهب اسلامی هم در این نشست با اشاره به اینكه امروز از جانب دشمن توطئه های زیادی برای از بین بردن نهاد خانواده صورت می گیرد، اظهار داشت: معیار تعیین كننده برای زندگی سعادتمندانه، خانواده صالح است. نباید خانواده را دست كم گرفت و اگر امروز ما تحقق وحدت در جهان اسلام را پیگیری می كنیم، این كار ارتباط مستقیم با بنیان خانواده دارد كه برای این كار نقشه تعیین كننده‌ی زن بر كسی پوشیده نیست.
وی در ادامه اضافه كرد: باید تحكیم خانواده را از اهداف این اجلاس قرار دهیم تا وحدت محقق شود و امیدواریم بتوانیم با رهنمودهای قرآن و سنت و عترت پیامبر (ص) این مهم را به انجام برسانیم.
شریعتی اظهار داشت: همه ما یك روح واحد هستیم كه باید برای تحقق یك زندگی سعادتمندانه از قرآن و سنت و عترت مدد بگیریم.
زنان، تربیت كننده افراد صالح در جامعه
در ادامه كمیسیون، حجت الاسلام سعید نعمانی با اشاره به نقش مهم زنان در تاریخ اظهار نمود: زنان همیشه موضع اصلی را در سرنوشت بشریت داشته اند. تنها مرد نیست كه خلیفه خداوند است، بلكه زن هم چنین مقامی دارد.
وی در ادامه اضافه كرد: انبیا از خداوند ذریه مؤمن درخواست می كردند، زیرا فرزندِ مؤمن نورچشم و باعث افتخار است. در قرآن كریم خداوند وعده داده است كه مؤمنین را ائمه قرار دهد كه در همه‌ی این موارد نقش زن اساسی و تعیین كننده است.
حجت الاسلام نعمانی اظهار داشت: شمایید كه می توانید مردان و جامعه را تشویق كنید تا به پیش روند.
ضرورت توجه به رسانه برای جلوگیری از حربه های دشمنان
«طاهره اللواتی» از عمان با عرضه مقاله ای تحت مبحث "رسانه وحدت اسلامی" اظهار داشت: باید نقش رسانه را در تصمیم گیری های سیاسی بررسی كنیم، زیرا این نقش بسیار تعیین كننده است. برای مثال صدای آمریكای عربی و cnn میلیون ها دلار هزینه می كنند و bbc هم با 30 زبان فعالیت می كند و ۲۱ هزار كارمند دارد. اینها در دنیا تأثیر بسزایی دارند تا آنجا كه یكی از رؤسای جمهور قدیمی آمریكا گفت رسانه‌ی بدون دولت را بر دولت بی رسانه ترجیح می دهم!
وی با اشاره به جذب زیاد جوانان برای عضویت در داعش با استفاده از رسانه ها اظهار داشت: امروز رسانه تا خوابگاه های جوانان ما هم نفود كرده است، پس اگر این رسانه در خدمت استكبار باشد چه فاجعه ای رخ خواهد داد؟
وی بیان كرد: مشكل بزرگ ما سكوت یا ضعف رسانه های بزرگ درباره فجایع دنیای اسلام مانند مسئله‌ی یمن، سوریه و عراق و غیره است، اما تنها ایران است كه در این مورد به دنیای اسلام كمك می نماید.
تحقق تمدن اسلامی باید برپایه عدالت اجتماعی باشد
در ادامه نشست، «منال فنجان» از عراق در بیان مباحث مقاله خود اظهار داشت: تمدن بر مبنای عدالت اجتماعی به وجود می آید و این تمدن و عدالت اجتماعی از بخش های مختلف جامعه مانند آموزش به وجود می آید. این تمدن تا زمانی كه قابل اجرا باشد برای همه كاربرد دارد.
وی اضافه كرد: امت اسلامی نیازمند تجدیدنظر در مباحث خطابه‌ی اسلامی است، ما دراندیشه اسلامی مشكلی نداریم و این اندیشه كامل است، اما باید كاملاً به صورت امری مشخص استفاده گردد.
«فنجان» در بیان ضرورت جامعه‌ی عدالت محور اظهار داشت: اگر انسان بخواهد خلیفه الهی باشد، همواره باید اصلاح شود و برای این امر باید یك جامعه‌ی عدالت محور تولید كنیم. ما اكنون می بینیم كه در جهانِ اسلام گروه های از هم پاشیده هستیم، به علت اینكه اندیشه های افراطی سبب شده كه همه‌ی گروه های مسلمین اعتمادی به همدیگر نداشته باشند.
وی اظهار داشت: در تمدن اسلامی باید یك جامعه‌ی عادلانه ای داشته باشیم كه همه‌ی افراد آن جامعه احساس امنیت و آرامش كنند.
آمریكا فهمیده قوت ما، مرجعیت دینی ما است
آیت الله اراكی، دبیر كل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بعد از صحبت های مهمانان در بررسی مباحث مطرح شده در نشست اظهار داشت: باید بدانیم كه مقصود از نظر فقهی چیست؛ مرجعیت باید برای چه كسی باشد، زیرا فقیه است كه می تواند روش درستی در درك و فهم متن در پیش گیرد.
وی با بیان این كه مشكل گروه هایی مثل داعش نفهمیدن متون است و این عدم وجود فقه در میان آنهاست، اظهار داشت: باید مراقب باشیم آنهایی كه اسلام و فقه را نمی شناسند وارد این مسئله نشوند. این مسئولیت حوزه است و حوزه‌ی قم بررسی های بسیاری كرده است.
آیت الله اراكی تصریح كرد: كسانی كه خواهان تجدیدنظر شده اندریال متون اصولی فقها را نخوانده اند. آمریكا فهمیده است كه قوت ما مرجعیت دینی ما است و برای همین است كه می خواهد آن را از ما بگیرد.



1396/09/17
23:15:02
5.0 / 5
5228
تگهای خبر: اسلام , دین , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس