آیت الله تحریری:

آیت الله مصباح سنگردار بزرگ حاكمیت دینی و مكتب دوده (ع) بود

آیت الله مصباح سنگردار بزرگ حاكمیت دینی و مكتب دوده (ع) بود به گزارش عطر حرم تولیت مدرسه علمیه مروی آیت الله مصباح را عالمی جامع نگر و ولایتمدار دانست و اظهار داشت: ایشان با وجود شانتاژهای هدفمند دشمن مقابل خویش، با تحریفات گوناگون فکری و روشی مبارزه کرد.



به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمدباقر تحریری امروز در جلسه هفتگی درس اخلاق که با موضوع «مواعظ نورانی امام صادق (ع) به عبدالله بن جندب» در مدرسه علمیه معیر برگزار شد، گفت: مواعظ اولیای الهی، راهکارهای گوناگون ارتباط صحیح با دیگران را به ما نشان میدهد و تاکید می کنند که انسان در رابطه با خانواده، دوستان، همکاران و افراد مختلف چگونه باید رفتار کند که گرفتار خسران و زیان نشود.
تولیت مدرسه علمیه مروی با اعلان اینکه ارتباط انسان ها با یکدیگر فقط روابط مادی نیست بلکه ارتباط روحی و روانی را نیز شامل می شود، افزود: روابط روحی و روانی بیشترین نقش را در ارتباطات انسان ها با یکدیگر دارد به حدی که روابط اقتصادی و مادی را نیز تحت شعاع قرار می دهد.
رابطه تنگاتنگ خودخواهی با ظهور صفات رذیله
وی ظهور صفات رذیله را نتیجه خودخواهی های انسان دانست و عنوان کرد: خودخواهی شاخ و برگ های فراوانی دارد و اینطور نیست که اگر آدمی با یک بعد آن مبارزه کرد ابعاد دیگر آن نیز از بین برود.
آیت الله تحریری با اعلان اینکه برخورد نامطلوب و سرسختانه سبب دور شدن انسان از دیگران می شود، اظهار داشت: صفت رحمت الهی باید در وجود مؤمن ظهور و بروز داشته باشد، انسان مؤمن همیشه برای برقراری ارتباط با دیگران تلاش می کند و خوب می داند که در این ارتباط گیری نباید اهل افراط و تفریط باشد. شرع مقدس فرموده با کسانی که از نظر فکری، رفتاری و اعتقادی با شما یکسان هستند، همراه باشید.
تولیت مدرسه علمیه مروی اضافه کرد: درشت خویی همراه با تحکم سبب می شود انسان ها نتوانند از امکانات یکدیگر استفاده کنند و همین مورد تعامل میان افراد را به هم می ریزد. بر طبق آیات قرآن کریم انبیای الهی دستور خاص دارند که در مواجهه با رفتارهای گوناگون برخوردی نرم داشته باشند برای اینکه هدف آنان هدایت است برای همین آن بزرگواران همیشه آمادگی هر نوع برخورد ناشایست را داشتند برای اینکه می دانستند که انسان ابتدا باید به درجه درک و تعقل برسد تا بتواند حق را بپذیرد و هدایت شود؛ بدین سبب تندخویی مانع هدایت افراد می شود.
وی با اعلان اینکه موعظه یکی از راه های هدایت است، اشاره کرد: اگر در موعظه طرف مقابل حق را نپذیرفت موعظه کننده حق ندارد با پرخواشگری دیگری را اقناع کند بلکه می تواند بوسیله مجادله احسن پاسخ فرد انکار کننده را بدهد؛ در این مجادله نباید بر باطل تکیه شود.
آیت الله تحریری افزود: عقلانیت در مسائل اعتقادی و پذیرش روش اصل است، آدمی اگر بفهمد راه سعادت کدام است بطور قطع حرکت در راه حق را می پذیرد.
آیت الله مصباح پس از رهبر معظم انقلاب بصیرترین عالم به شمار می رفت و در فهمیدن و تبیین معارف دین جامعیت داشت. این جامع نگری را همانند اساتید بزرگوارشان چون آیت الله علامه طباطبایی و حضرت امام در رابطه با مسائل دینی، اخلاقی و عملی کسب کرده بود.
این استاد برجسته حوزوی اظهار داشت: کسانی که با انسان هم نوا نیستند دو دسته هستند، یکی از آن دسته کسانی اند که به انسان و اعتقاداتش کاری ندارند که در اینجا سفارش شده با چنین افرادی باید خوش برخورد بود تا هر دو گروه در حد ممکن از امکانات یکدیگر استفاده کنند؛ در جوامع اسلامی و انسانی افکار و روحیات مختلفی وجود دارد که برای ارتباط با آنها دستورات متفاوتی بیان شده است، برای مثال در رابطه با منافق باید برمبنای همان ظاهر باشد اما در رابطه با مؤمنان تاکید شده به برقراری ارتباط باید صادقانه صورت بپذیرد.
دشمن برای نفوذ، افراد سست ایمان را تحت تأثیر قرار می دهد
وی افزود: دسته دیگری که با انسان همنوا نیستند کسانی هستند که بعضاً با انسان دشمنی دارند و می خواهند آدمی را منحرف کنند، در اینجا سفارش شده با آنان باید با شدت برخورد شود. برای مثال کفار هیچ گاه نمی خواهند که دین باقی بماند برای همین همیشه درصدد نابودی دین و دنیداران هستند پس با توجه به این حقیقت جامعه ایمانی نباید در مقابل کفار به شکلی عمل کند که آنان مؤمنان را افرادی سست عنصر و قابل نفوذ ببینند. هرگاه دشمن به جامعه ایمانی نفوذ کرد بوسیله همین افراد سست عنصر و ضعیف نفس بوده است، برای اینکه این افراد شخصیت هایی ترسو هستند که با یک تهدید آمریکا خودرا می بازند و پناهنده کشورهای غربی می شوند. درحالی انسان های مؤمن در مقابل تهدید دشمن می ایستند و مقتدرانه می گویند بیا؛ مرد میدان شما، من هستم، و نمی گذارد دشمن قدمی از قدم بردارد یا شخصیت عظیم شانی مانند رهبر معظم انقلاب می فرمایند: ما باید تحریم ها را بشکنیم و اگر نتوانستیم آنرا دور بزنیم؛ نه اینکه هیچ اقدامی در مقابل شکستن تحریم ها نکنیم و تحریم ها را مهمترین بهانه برای بالا رفتن قیمت اجناس اعلام نماییم درحالی که خیلی از این گرانی ها ربطی به تحریم ندارد. انسان سست ایمان با کوچک ترین تلنگری از طرف دشمن از خود ضعف نشان میدهد.
تولیت مدرسه علمیه مروی یکی از نشانه های خوش خلقی و عدم تندخویی را بخشش و گذشت برشمرد و اظهار داشت: انسان مؤمن همیشه برای دیگران حتی کسانی که با او رفتار ناشایست داشتند طلب استغفار می کند؛ این رفتار سبب نفوذ در قلب و تثبیت جامعه ایمانی در جامعه می شود.
تبعیت از عقل و شرع ضامن رسیدن به رفتاری متعادل است
وی افزود: مؤمنان در مقابل دشمنان سرسخت هستند و هیچ گاه سلطه و زورگویی آنان را نمی پذیرند، همین طور جانانه از مواضع فکری و عملی خودشان باتوجه به عملکرد طرف مقابل دفاع می کنند. انسان به جهت اینکه در رابطه با دیگران از افراط و تفریط در امان بماند باید برمبنای میزان یعنی با تبعیت از عقل و دستورات شرع مقدس حرکت نماید تا به رفتاری متعادل برسد.
آیت الله تحریری با استناد به معارف قرآن کریم، عنوان کرد: برمبنای آیات قرآن کریم انسان باید جامع نگر باشد، متأسفانه جامع نگری در جامعه ایمانی و بین مؤمنان حتی در بین علما خیلی کم است؛ مقصود از جامع نگری در این کلام آنست که افرادی که معارف عقلی، اخلاقی و عملی دین را با هم و در رابطه با یکدیگر ببینند و آنرا به صورتی عرضه کنند بسیار اندک و قلیل هستند که می توان آیت الله مصباح یزدی را یکی از مصادیق عالم جامع نگر در عصر کنونی معرفی نمود.
وی اضافه کرد: ایشان پس از رهبر معظم انقلاب بصیرترین عالم به شمار می رفت و در فهمیدن و تبیین معارف دین جامعیت داشت. این جامع نگری را همانند اساتید بزرگوارشان چون آیت الله علامه طباطبایی و حضرت امام در رابطه با مسائل دینی، اخلاقی و عملی کسب کرده بود.
آیت الله مصباح عالمی جامع نگر و ولایتمدار بود
تولیت مدرسه علمیه مروی با اعلان اینکه آیت الله مصباح تابع اساتید و استوانه های فقه، فقاهت، حکمت و اخلاق بود، اظهار داشت: ایشان همانند آن بزرگواران باور داشت که در عصر غیبت می توان حکومت اسلامی را با حضور ولایت فقیه تشکیل داد و از جهت جزئی نیز نظریه ولایت فقیه امامین انقلاب را با همه وجود پذیرفته بود و تا آخر نیز از این افراد الهی طرفداری کرد.
وی اضافه کرد: حتی لحظه ای ترفندها، شانتاژها و بدگویی دشمن نتوانست ایشان را از حرکت در راه ولایتمداری متوقف نماید، شجاعانه ایستاد و سنگردار بزرگ حاکمیت دینی و ایدئولوژی مکتب دوده (ع) به شمار می رفت برای همین توانست خودرا در مقابل انحرافات و تحریفات گوناگون فکری و روشی سست سپر قرار دهد و دماغ منحرفان را به خاک بمالد. تنها کسی که در مقابل این روشنفکران به اصطلاح دگراندیشان دینی که یک زمان دم از عرفان و مسائل اخلاقی می زدند و هیچ بنیه ای نداشتند و ندارند، ایستاد، آیت الله مصباح یزدی بود. چنین طرز تفکرهایی می توانند افراد بزرگی چون سردار سلیمانی ها را تربیت کنند، امام راحل چون عالمی جامع نگر بودند سلیمانی ها در مکتب ایشان تربیت شدند و رشد کردند.


منبع:

1399/10/20
14:00:05
0.0 / 5
1375
تگهای خبر: اسلام , اسلامی , امام , دین
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس