آیت الله فاضل لنكرانی:

حرم مطهر امام رضا (ع) پناهی برای همه

حرم مطهر امام رضا (ع) پناهی برای همه به گزارش عطر حرم رئیس مركز فقهی ائمه اطهار (ع) اظهار داشت وجود بارگاه امام رضا (ع) در ایران، افتخار و پناهی برای همه شیفتگان و زائران می باشد.


 آیت الله محمدجواد فاضل لنكرانی در آستانه ولادت امام رضا (ع) در جمع عده ای از علما و طلاب قم اظهار كرد: وجود بارگاه امام رضا (ع) در ایران، افتخار و پناهی برای همه شیفتگان و زائران است.رئیس مركز فقهی ائمه اطهار (ع) ادامه داد: یكی از افتخارات و توفیقات مردم ایران، بخصوص در حوزه های علمیه، این است كه قبر مبارك آن حضرت (ع) در كشور ما واقع شده و این قبر مطهر پناهی برای همه است.او بیان كرد: هر كسی كه دنبال علم و معرفت است یا هر فردی كه حاجتی دنیوی و غیردنیوی دارد، به بركت وجود این حضرت با خیال راحت می تواند دست پیدا كند و حل كند.آیت الله فاضل لنكرانی گفت: امام كاظم (ع) این جمله را نسبت به امام رضا (ع) به سایر اولاد خودشان فرمودند كه «هذا علی بن موسی أخوكم عالم آل محمد(ص)» با این كه آل پیامبر (ع) همگی معدن علم و حكم و همه معارف هستند، اما این عنوان «عالم» را بر امام هشتم (ع) كه یك عنوان بالاتری است و دلالت بر یك مزیت و ویژگی دیگری دارد، اطلاق كردند.وی با بیان این كه امام رضا علیه السلام به زبان ادیان احاطه كامل داشت، ادامه داد: از خود مأمون عباسی این جمله نقل شده كه «ما أعلم أحداً أفضل من هذا الرجل علی وجه الارض» یعنی روی كره زمین من آدمی را أفضل و أعلم از این مرد ندیدم، مأمون در حق امام هشتم (ع) این گونه شهادت داده است.رئیس مركز فقهی ائمه اطهار (ع) گفت: علم آن حضرت آنقدر وسیع و گسترده بود كه با پیشوایان ادیان دیگر، با منطق و كتب شان و حتی با لغت و با لسان آن ها حضرت صحبت می كرد، این امام در واقع به همه لسان ها احاطه كامل داشت و به همه ادیان و كتب آسمانی از خود صاحبان مدعی آن ادیان در عصر آن حضرت احاطه بیشتری داشت.وی تصریح كرد: گاهی به بعضی از این ها می فرمود، در تورات در فلان مسأله در فلان صفحه این مطلب نوشته شده است. مناظره های آن حضرت معروف است، آن مناظره معروفی كه حضرت با عمران صابی دارد كه از فلاسفه ی طراز اول زمان امام (ع) و از جمله صابئین بود، مناظره بسیار عجیبی است تا جایی كه بزرگان فلاسفه از درك برخی از مفاهیم و كلمات اش عاجز هستند.آیت الله فاضل لنكرانی ادامه داد: در این مناظره امام رضا (ع) آنچنان توحید را برای عمران صابی معنا كرد كه شگفت انگیز است. این توحیدی كه ما معتقدیم توحید عددی نیست كه بگوییم خدا یكی است و دو تا نیست، توحید نوعی نیز نیست، این یك توحید مخصوصی است كه در همین بیان حضرت (ع) آورده كه اصلا بویی از مادیت و امكان و ضعف و نقصان در آن حریم كبریایی خداوند راه ندارد.وی اظهار كرد: گفته می شود در مجموع، ۱۲ مناظره مهم میان امام رضا (ع) و راس صاحبان ادیان انجام گرفته كه آشنایی طلاب این بخش علمی از زندگی امام رضا (ع) ضروری است و باید هر طلبه ای یك دوره مناظرات حضرت امام رضا (ع) را ببیند.رئیس مركز فقهی ائمه اطهار (ع) درباره جریان واقفیه و منشأ پیدایش آن، بیان كرد: بخشی در زندگانی آن حضرت بسیار اهمیت داشت كه این قضیه «واقفیه» نام دارد، به این معنا، افرادی كه امامت ائمه (ع) را تا امام كاظم(ع) قبول كردند، اما امامت امام هشتم (ع) را نپذیرفتند، این ها از اصحاب بزرگ و دارای مراتب امام كاظم (ع) بودند، اما در مقابل امام هشتم (ع) ایستادند و امامت ایشان را قبول نكردند. این اصحاب كه از علمای دین بودند، می گفتند همان كسی كه پیامبر (ص) وعده داده كه در آخر الزمان می آید «و یملأ الارض قسطاً و عدلاً بعد ما ملأت ظلماً و جوراً» امام كاظم (ع) است.آیت الله فاضل لنكرانی ادامه داد: روایت شده است كه امام كاظم (ع) نشسته بودند، زیاد بن مروان قندی معروف به «زیاد قندی» می گوید، ما خدمت امام كاظم (ع) نشسته بودیم، حضرت فرمود «یدخل علیكم الساعة خیر اهل الارض» یعنی الان بهترین افراد روی زمین بر شما داخل می شود، در این هنگام امام هشتم (ع) داخل شد. زیاد قندی می گوید، به امام كاظم (ع) عرض كردیم این كه شما فرمودید بهترین، منظورتان همین كودك بود؟ حضرت فرزند مبارك خود را بوسید و به امام هشتم (ع) فرمود، می دانی این دو نفر چه می گویند؟ این ها در من شك دارند. امام كاظم (ع) كه گویا می دانست امامت امام هشتم (ع) را انكار می كنند، فرمود اگر او را انكار كنید، لعنت خدا و ملائكه و همه مردم بر شما باد. تو و اصحابت، ریشه دار نیستید و گوهر نیكو و باطن نیكو ندارید، كنایه از نفاق و نداشتن ایمان این هاست.وی بیان كرد: این اولین جرقه قضیه بود. یونس بن عبدالرحمن می گوید بعد از فوت امام كاظم (ع) آنچه سبب وقف و به وجود آمدن فرقه واقفیه شد، طمع این ها به دنیا بود و طمع به همین مال دنیا و وجوهات شرعیه ای كه در نزد این ها بود، ببینید حبّ دنیا چه بلایی سر این خواص آورد.آیت الله فاضل لنكرانی اظهار كرد: نكته مهم این است كه اگر عوام بخواهند از دین منحرف شوند، انحراف شان زیاد بلایی به سر آن ها نمی آورد؛ اما انحراف خواص تبعات بیشتری دارد تا جایی كه می تواند اصل امامت را انكار كند و حتی دنیاپرستی و توجه به دنیا، انسان را وادار كند كه یك اصل محكم دینی مثل امامت را زیر پا بگذارد.وی گفت: این، درس مهمی دارد كه همه در معرض خطر هستند و حتی علما، روحانیت و آن هایی كه واقعا زمام امور به دست شان است. ممكن است یك وقتی دنیاپرستی و توجه به دنیا، انسان را وادار كند كه یك اصل محكم دینی مثل امامت را زیر پا بگذارد، ممكن است كه انسان را به این مرحله از سقوط بكشاند.وی تاكید كرد: اگر بدعتی در جامعه واقع می شود، عالمی سكوت كرد و افرادی مقابل یك نظام مقدس ایستادگی كنند، انسان دست روی دست بگذارد و سكوت كند، روحانیت باید در صف مقدم حمایت از ولایت فقیه و مرجعیت باشد، بخصوص در زمان ما توجه به این نكته خیلی مهم است، آن هایی كه در مقابل ولایت فقیه بایستند، خود روحانیت باید در صف مقدم حمایت از ولایت فقیه و مرجعیت باشد.رئیس مركز فقهی ائمه اطهار (ع) افزود: ما باید خیلی مراقب باشیم، مبادا در این روندی كه ائمه ی طاهرین(ع) برای استمرار شیعه ترسیم كرده اند تا زمان ظهور ولیعصر (عج)، در ما توقفی به وجود آید.
 

1396/05/07
18:41:18
5.0 / 5
5666
تگهای خبر: حرم مطهر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس