آیت الله جوادی آملی:

عدل بدون توحید محقق نخواهد شد، جای اشیا را اشیا آفرین می داند

عدل بدون توحید محقق نخواهد شد، جای اشیا را اشیا آفرین می داند عطر حرم: آیت الله جوادی آملی در همایش امام علی(ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز با اشاره به اینكه جامعه ای كه داعیه عدل دارد، اما موحد نیست، جامعه فرعونی است، اظهار داشت: عدل بدون توحید محقق نخواهد شد.


به گزارش عطر حرم به نقل از مهر، آیت الله جوادی آملی مرجع تقلید شیعیان در همایش بین المللی «امام علی (ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز» كه در سالن همایشهای غدیر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفت: «عدل» گرچه دارای مفهوم روشن و معنای شیرین است، لكن بدون «توحید» ممكن نیست، جامعه ای كه داعی عدل دارد، اما موحد نیست، جامعه فرعونی است. عدل بدون توحید محقق نخواهد شد به عبارت دیگر عدل تنها در بستر توحید است كه امكان تحقق می یابد و ما تا موحّد نباشیم امكان ندارد به عدل برسیم. وی با بیان این كه بررسی خطرهایی كه انقلاب را تهدید می كند ضروری می باشد، اظهار داشت: كسانی كه با اعمال خود به مردم ظلم كردند رسوا خواهند شد. جوادی آملی امروز در همایش بین المللی امام علی (ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان كه در سالن اجتماعات دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: عدل گرچه مفهومش روشن و معنایش شیرین است اما بدون توحید ممكن نیست. این مفسر قرآن كریم افزود: جامعه ای كه موحد نیست و داعی عدل دارد فرعون است برای اینكه معنای عدل قرار دادن هر چیزی در جایگاه خودش است كه موحد می گوید جای اشیا را اشیا آفرین می داند و ملحد می گوید جای اشیا را خود ما معین می نماییم. وی با بیان این كه قبل از روشن ساختن مدار عدل باید محور توحید را مشخص كرد، اظهار داشت: شما در بین هفت میلیارد جمعیت روی زمین فردی را می شناسید كه مخالف عدل باشد؟ فردی كه معنای عدل را نشناسد پیدا نمی گردد، برای اینكه عدل دارای معنای مشخص و معنایی شیرین است، اما آن مفهوم نه پشتوانه علمی دارد و نه مصداق آن پشتوانه عملی؛ مگر ملحد می تواند كلمه عدل را معنا كند؟ مگر این كه با كلمات بازی كند، بلكه شخصی مانند امام علی (ع) نیاز دارد كه عدل مسلم است و می داند جای اشیا كجا است. استاد درس خارج حوزه علمیه قم اشاره كرد: برای این كه روشن شود جایگاه امام علی (ع) در توحید كجا است چنانچه كه خودرا سخنگوی قرآن بیان كرده است، از معیارهای حق بودن امام علی (ع) این است كه امام علی (ع) حق محور است. وی افزود: امام علی (ع) كه در مدار توحید حركت می كند و دین را از او می آموزیم، می گوید چشم مملكت زمانی روشن می شود كه نه كسی بی راهه رود و نه راه كسی را ببندد؛ تا انسان متشرع و فقیه كامل نباشد، نمی داند عدل چیست برای اینكه جای اشیا را اشیا آفرین می داند. آیت الله جوادی آملی با طرح سؤالی در خصوص این كه ابتكارات امام علی (ع) چیست، اظهار نمود: امام علی (ع) چندین كار جدید داشته كه به بركت پیامبر اكرم (ص) صورت گرفته است؛ امام علی (ع) خط فكری جامعه را بر روی محبت، اراده كرده به این صورت كه می گوید انسان برتر از آن است كه خداوند را از ترس جهنم یا به طمع بهشت عبادت كند، كه چنین موردی از نو آوری های امام علی (ع) است كه تبشیر و انذار را با یكدیگر تلفیق كرده است. وی اشاره كرد: اقل بی عدلی، بی آبرویی است كه عقل و فلسفه ما این نكته را بیان كرده است؛ از نكات شیرینی كه در حكمت متعالیه صدرالمتألهین بیان شده این است كه عدد ۵ كه میان ۴ و ۶ است را گرفته اید، كجا می خواهید بگذارید؟ حال یا اختلاس كرده اید یا نجومی، كجا می خواهید بگذارید؟ این موعظه نیست بلكه سخن بزرگترین حكیم در چهار قرن گذشته است اگر در این خزینه یا آن خزینه بگذارید بالاخره رسوا خواهید شد. این استاد علوم عقلی و نقلی اضافه كرد: فرمایش حكمت متعالیه این است كه هر چیزی در جای خود مانند عدد است، شمایی كه اختلاس كرده ای رسوا خواهی شد یا حرفی را كه نباید بیان می كردید را بیان كرده اید رسوا خواهید شد مانند این كه عدد ۵ را از میان ۴ و ۶ بردارید رسوا خواهید شد، حال عذاب جهنم باز به جای خود باقی است. آیت الله جوادی آملی افزود: این نكاتی كه گفته شد، مرحله اولین دین است و مرحله میانی دین این است كه بداند انسان مانند بوته شلغم نیست كه برود برای اینكه خاك، بپوسد و تمام شود بلكه به صورت ابدی وجود دارد. وی با بیان این امروزه در گام دوم انقلاب هستیم و به امید خدا گام های دیگر را باز تا رسیدن به ظهور امام زمان (عج) خواهیم برداشت، اشاره كرد: باید خطرهایی كه انقلاب را تهدید می كند بررسی كرد تا بدانیم چگونه شد كه عدل علوی به ظلم علوی و غدیر به سقیفه تبدیل شد؛ می دانید چگونه جاهلیت به جای اسلام نشست؟ این مورد را امام علی (ع) در نامه خود به مالك بیان كرده است. این مفسر قرآن كریم افزود: به راحتی می توان ظلم علوی را به جای عدل علوی و سقیفه را به جای غدیر گذاشت كه قبل از این باز شده است، امام علی (ع) می گوید نخستین آسیبی كه دشمن انجام داد، تغییر مكتب است و به هرگونه می خواستند قرآن را تفسیر كردند؛ سپس مكتب به سراغ مردم آمدند كه امام علی (ع) می گوید رهبر، اگر شخصی همانند علی بن ابیطالب باز باشد اما جامعه با او نباشد شكست او قطعی است؛ داشتن رهبر خوب یك قضیه است و تا زمانی كه مردم او را نپذیرند، شكست قطعی است. وی افزود: مردم عمادالدین هستند كه قویتر از عمودالدین است؛ اگر می خواهید كشور حفظ شود، مردم، اگر می خواهید جنگ پیروز شود، مردم، بیگانه تنبیه شود، مردم و مواردی همانند اختلاف داشتن و خلاف گفتن مردم را می راند كه اگر مردم جدا شوند، برابر است با شكست.

1397/12/25
12:04:23
5.0 / 5
3960
تگهای خبر: اسلام , اسلامی , امام , پیامبر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس